STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W NPKiDZ Akademii Lingwistycznej
Podstawy prawne Standardów Ochrony Małoletnich
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r., poz.1606). Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r., poz. 1249 oraz z 2023 r., poz. 289 oraz poz. 535). Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 r., poz. 120, poz. 526). Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012 r., poz. 1169). Celem wprowadzenia i stosowania przez Szkołę Językową Akademia Lingwistyczna Standardów Ochrony Małoletnich jest uszanowanie dobra dziecka oraz przysługujących mu praw, ochrona jego godności . Każdy pracownik / osoba współpracująca z Akademią Lingwistyczną traktuje osobę małoletnią / dziecko z należytym szacunkiem, dba o jego potrzeby i reaguje na zagrożenia . Nie dopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy.
ROZDZIAŁ I Wyjaśnienie terminów
§ 1.
Podmiot prowadządzy kursy NPKiDZ Akademia Lingwistyczna w Radomiu ul.Królewska 15/148.
Pracownik – każda osoba współpracująca z Akademią Lingwistyczną na podstawie umowy zlecenie,
Małoletnim jest każdy, kto nie ukończył 18 roku życia dalej dziecko.
Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji, w szczególności rodzic, w tym rodzic zastępczy lub opiekun prawny.
Krzywdzenie małoletniego to jakakolwiek forma przemocy w tym każdy czyn zabroniony lub czyn karalny na szkodę dziecka popełniony przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika
Szkoły, opiekunów dziecka oraz jego rówieśników. Osoba odpowiedzialna za nadzór nad przestrzeganiem Standardów i ich realizacją -właściciel Szkoły.
Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
ROZDZIAŁ II Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem/zachowania
niedozwolone wobec małoletnich
§ 2.
Przed zawarciem umowy zlecenie / współpracy pracownik składa zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego oraz ma obowiązek zapoznania się ze
Standardami Ochrony Małoletnich oraz podpisania oświadczenia o zapoznaniu się z nimi (zał. nr 1). Pracownik będący osobą zatrudnioną (stosunku cywilnoprawnego) na dzień wejścia w życie
Standardów Ochrony Małoletnich ma ob0wiązek zapoznania się z ich treścią i podpisania oświadczenia o zapoznaniu się (zał. nr 1) oraz dostarczenia zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
§ 3.
Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci podczas lekcji. Zajęcia dostosowywane są do potrzeb i możliwości małoletnich uczniów. Lektorzy wspierają dzieci w pokonywaniu trudności.
Lektorzy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób nie krzywdzący innych i sprzyjający budowaniu relacji z
innymi, a także niwelujące zachowania agresywne. Pozytywne zachowania wzmacniane są poprzez nagradzanie: słowne (pochwała indywidualna, pochwała w obecności dzieci), pochwała przekazana rodzicowi. W każdej sytuacji nieodpowiedniego zachowania się dziecka przeprowadzana jest rozmowa wychowawcza informująca i wyjaśniająca konsekwencje jego czynów.
Wszystkie dzieci są traktowane sprawiedliwie. Pracownicy nie dzielą i nie dyskryminują (ze względu na wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę, umiejętności np.) uczniów.
Kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka. W przypadku ratowania zdrowia i życia dziecka pracownicy Akademii Lingwistycznej mają prawo i obowiązek udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.
W relacji lektora w Akademii Lingwistycznej z małoletnim zakazane jest:
1) naruszanie nietykalności cielesnej np. szarpanie, bicie, popychanie,
2) agresja słowna np. wyzywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie, zmuszanie, negowanie uczuć,
3) używanie słów i wyrażeń niecenzuralnych,
4) stosowanie wobec dziecka przemocy psychicznej, w szczególności gróźb, szantażu
5) ocena postępowania rodziców dziecka w jego obecności,
6) obojętność na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu i rozmowy
§ 4.
Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie
ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych) Pracownik Akademii Lingwistycznej ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych, przed nieuprawnionym dostępem. Dane osobowe małoletniego, są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
Sposób i zakres udostępniania i wykorzystywania danych osobowych małoletnich szczegółowo zawarty jest w treści umowy o Powierzaniu danych osobowych, która zawierana jest z każdym nowo zatrudnianym Pracownikiem Szkoły.
§ 5.
Pracownik Akademii Lingwistycznej nie udostępnia osobom trzecim informacji o małoletnim, ani o jego opiekunach oraz nie kontaktuje osób trzecich z uczniami.
§ 6.
Pracownicy Akademii Lingwistycznej, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę jego wizerunku.
Niedopuszczalne jest podanie osobom trzecim danych kontaktowych do opiekuna małoletniego – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
§ 7.
Utrwalanie przez lektora Akademii Lingwistycznej wizerunku małoletniego jest dozwolone
wyłącznie w formie nagranie audio-wideo i wyłącznie w celach edukacyjnych .
Upublicznienie przez lektora Akademii Lingwistycznej wizerunku małoletniego nie jest
dozwolone.
ROZDZIAŁ III Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub
posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
§ 8.
W sytuacji uzyskania przez lektora Akademii Lingwistycznej informacji o jakiejkolwiek formie przemocy wobec małoletniego, pracownik Akademii Lingwistycznej ma obowiązek
niezwłocznego przekazania uzyskanej informacji właścicielowi placówki
W sytuacji podejrzenia, że dziecko jest ofiara jakiejkolwiek przemocy właściciel Szkoły przeprowadza rozmowę wyjaśniająca z osobą poszkodowaną z zachowaniem pełnej
dyskrecji. Zapis ust.1 stosuje się odpowiednio również w przypadku, gdy informacja o podejrzeniu stosowania jakiejkolwiek formy przemocy wobec małoletniego przekazana jest przez inną
osobę, niż pracownik Szkoły. Wszyscy pracownicy Akademii Lingwistycznej którzy posiedli wiedzę na temat krzywdzenia małoletniego są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy i przekazania ich wyłącznie instytucjom uprawnionym do interwencji. Po zweryfikowaniu sytuacji i ustaleniu, iż akt przemocy wobec małoletniego miał miejsce właściciel Szkoły zobowiązany jest do podjęcia interwencji wraz z zawiadomieniem odpowiednich służb i instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny) oraz wypełnienia karty interwencji (zał. nr 2).
§ 9.
W przypadku, gdy podejrzenie stosowania jakiejkolwiek przemocy przez pracownika Szkoły Językowej Akademia Lingwistyczna małoletnich zgłosili opiekunowie małoletniego
zorganizowane powinno zostać spotkanie wyjaśniające. Ze spotkania sporządza się protokół. W przypadku, gdy zgłoszono stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy przez pracownika
Szkoły, właściciel Szkoły jest zobowiązany do natychmiastowego ograniczenia wszelkich form kontaktu pracownika z małoletnim .
W sytuacji potwierdzenia faktu krzywdzenia małoletniego przez pracownika Szkoły właściciel – zobowiązany jest do powiadomienia o podejrzeniu odpowiednich instytucji
(policja, prokuratura lub sąd rodzinno-opiekuńczy). W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§ 10.
W sytuacji, gdy pracownik Szkoły podejrzewa, że małoletni doświadcza jakiejkolwiek formy przemocy ze strony rodzica, opiekuna prawnego dziecka, niezwłocznie interweniuje.
§ 11.
Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje pracownik Szkoły, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
ROZDZIAŁ V Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich
§ 12.
Akademia Lingwistyczna co najmniej raz na dwa lata dokonuje oceny Standardów Ochrony Małoletnich w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ VI Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Szkoły do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich
§ 13.
Koordynatorem Szkoły do spraw wdrażania i zmian Standardów Ochrony Małoletnich jest właściciel Szkoły i jest odpowiedzialny za:
1) przygotowanie pracowników Szkoły do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich,
2) monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich,
3) reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz zaproponowanie ewentualnych zmian w treści Standardów Ochrony Małoletnich,
ROZDZIAŁ VII Zasady i sposób udostępnienia rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
§ 14.
Standardy Ochrony Małoletnich stanowią dokument ogólnodostępny dla pracowników
Szkoły, małoletnich uczniów i ich opiekunów.
Akademia Lingwistyczna publikuje Standardy Ochrony Małoletnich na stronie internetowej .
ROZDZIAŁ VIII Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
§ 15.
Każdy przypadek zgłoszenia incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego jest dokumentowany w formie karty interwencji. Karty interwencji gromadzi właściciel Szkoły Karty interwencji są przechowywane z zabezpieczeniem przed dostępem osób trzecich.
ROZDZIAŁ X Wymogi dotycząc niebezpiecznych relacji między małoletnimi/zachowania niedozwolone
§ 16.
Małoletni maja prawo do przebywania w bezpiecznym dla siebie środowisku. Zachowanie małoletnich wobec rówieśników nie może naruszać ich poczucia godności z uwzględnieniem prawa do zachowania własnej tożsamości ze względu na : pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie dyskryminują oraz nie naruszają praw innych małoletnich. Kontakty pomiędzy małoletnimi powinny być nacechowane uprzejmością, życzliwością, respektowaniem praw innych wynikających ze społecznie przyjętych norm i wartości: prawo do własnego zdania, prawo do poszukiwań i popełniania błędów, prawo do własnych poglądów, wyglądu i zachowania. W sytuacji, gdy małoletni jest świadkiem stosowania przez rówieśnika/rówieśników jakiejkolwiek formy przemocy wobec innych powinien niezwłocznie interweniować poprzez pomoc ofierze lub zgłoszenie sytuacji osobie dorosłej. W sytuacji, kiedy małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać pomoc.
§ 17.
Niedozwolone zachowania małoletnich w trakcie zajęć prowadzonych przez pracownika Szkoły: stosowanie agresji i przemocy fizycznej w różnych ich formach, np. bicie, popychanie,
wymuszenia, napastowanie seksualne, zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań, stosowanie agresji i przemocy słownej w różnych ich formach, np. obelgi, wyzwiska, wyśmiewanie, drwienie, szydzenie, obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary, groźby, stosowanie agresji i przemocy psychicznej w różnych ich formach, np.: poniżanie wykluczanie, izolacja, wulgarne słownictwo i gesty, śledzenie, szpiegowanie, niszczenie, zabieranie rzeczy należących do małoletniego, palenie papierosów, spożywanie alkoholu, rozprowadzanie i stosowanie narkotyków, środków odurzających, wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów, udział w bójce, szykanowanie z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu, niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów np. bicie, wyzywanie, dokuczanie, znęcanie się lub współudział w znęcaniu się, zorganizowana przemoc, zastraszanie, fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób, bez ich zgody, upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.
ROZDZIAŁ XI Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
§ 18.
Podczas zajęć edukacyjnych małoletni mogą korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu wyłącznie do celów edukacyjnych tj. realizacji gier i zabaw interaktywnych oraz pod nadzorem lektora prowadzącego zajęcia,
RODZIAŁ XII Przepisy końcowe
§ 19.
Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 roku
Wykaz załączników :
Załącznik nr 1 – Oświadczenie o zapoznaniu się z Standardami Ochrony Małoletnich
Załącznik nr 2 – karta interwencji,
Załącznik nr 1
do Standardów Ochrony Małoletnich
OŚWIADCZENIE
o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
Oświadczam, że zapoznałam/em sie ze Standardami Ochrony Małoletnich
W Akademii Lingwistycznej w Radomiu ul.Królewska15
Załącznik nr 2
do Standardów Ochrony Małoletnich
KARTA INTERWENCJI
1.Imię i nazwisko dziecka
………………………………………………………………………………………………..………………………………………………
….…………
2.Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
………………………………………………………………………………….………………………………………………..…………
……………
3.Przyczyna interwencji (osoba krzywdząca, forma krzywdzenia)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………..…………………..…….
4.Opis podjętych działań np. podjęte ustalenia, spotkania z opiekunami, zawiadomienie o
podejrzeniu popełnienia przestępstwa, inny rodzaj interwencji)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………
5.Inne istotne informacje
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………..